Snabbmat på mitt sätt. Ärtsoppa!
(null)

Ärtsoppa! Gud vad tråkigt kanske du tänker. Och tänker du på den där plastkorven man köper och absolut måste ha senap på? Ok. Då förstår jag att den är uttjatad. Bara för att man ätit ärtsoppa med senap i 200 år eller nått behöver man inte göra det idag. Man kan såklart om man tycker det är gott..men man kan också äta den på annat vis. 
Ärtsoppa ska kokas från grunden. Det är viktigt. Det tar tid, javisst! Koka, koka, koka!   
      

Så gör man mycket på en gång och lägger i frysen till dagar tiden inte räcker till. Den här gången kokade jag 2 paket ärtor. Ibland tar jag tre. 
Jag köper ICAs ekologiska. Följ receptet på baksidan av förpackningen. Jag har i mer vatten, ekologisk  hönsbuljong sätter god smak på soppan. Mot slutet lägger jag i buljongen, finhackad purjolök, riven morot, timjan och lite svartpeppar. 

(null)

(null)

Ärtorna ska ligga i lättsaltat vatten något dygn. Byt vatten emellanåt. Visst är de vackra? Gyllengula fulla av kraft som små solar! 


(null)

Och så går vi rakt  in i dimman! Skumma av men ta även bort skal. På bilden är ett bra knep. Dra längst ytan så får du upp de mesta skalen. När barnen var små stavmixade jag soppan för att få den riktigt slät. 
Så kan man steka bröd som blivit lite torrt och tråkigt i olivolja, vitlök och salt! En soppa ska alltid toppas tycker jag. 

(null)

Här toppade jag med selleri, purjolök, salladslök, krutonger, avocado, persilja och citron. 
Nästa gång du funderar på hur du ska få ihop dagen tidsmässigt tar du bara fram lite ärtsoppa ur frysen på morgonen! Smaklig måltid! 
Nu väntar jag med blogginlägg till nästa helg. Trevlig vecka på er! 
Gott från Heidi☀️