Skapande undervisning i naturvetenskap på förskolan.
(null)

Vi gjorde ett experiment på jobbet tillsammans med barnen. Man kokar rödkål med vatten till en mörklila vätska. (Detta blir en indikator) Den kan förvaras i kyl om du vill ha den till senare tillfälle. Späd då med varmt vatten så blandningen blir ljummen. (Är den nykokt blandar du med kallt). Låt barnen turas om att hälla i teskedsvis först bikarbonat (basiskt) och se vad som händer. Sedan citronsyra (surt)  Då ändras färgen. Som ett trolleri. Jätteroligt! 
 
Nu till mitt påhitt. 
När vi gjorde detta blev jag nyfiken och hämtade ett papper. 
Vad händer på ett papper?! 
Det hände grejer kan jag lova! 
Låt barnen måla med ljummet rödkålsspad som indikator över pappret. Ett tjockare papper av fin kvalitet, gärna akvarellpapper. 
Använd gärna en hokus pokus filiokus ramsa så blir det extra roligt för det som sedan sker är ren magi för både barn och vuxna. Att få vara närvarande och se fascinationen när färgen växer ut på pappret är en lycka. 
En krånglig förklaring på den kemiska processen är inte det väsentliga för barn i förskoleåldern utan att väcka nyfikenheten och att glänta på dörren.
Använd gärna begreppen i sammanhanget men en avancerad förklaring blir väldigt abstrakt.  Lyssna och prata tillsammans om vad ni ser på pappret istället. Det här är roligt och det är det roliga vi vill åt. Upptäckarglädjen! 
Gör precis som du målar i vått i vått teknik. När pappret är täckt med rödkålssaften är det ljust violett. Sedan tar man en nypa bikarbonat och strör på där man vill. Därefter citronsyra. Vad händer? 
Vad händer om man strör på bikarbonat igen osv. Låt barnens nyfikenhet styra. Jag tänker inte avslöja vilket som blir rosa, grönt och lila. Låt barnen ta reda på det tillsammans med dig!  
(null)
Visst blev det snyggt!
 Heidi☀️