Heidis Linssoppa med butternutpumpa
(null)

Tänk att jag börjar älska orange och gul! Det är livliga glada färger. När jag köpte kolonilotten skulle allt gult och orange bort. Tur man kan ändra sig och tur jag inte hann så långt med de planerna. 
Nu kommer vi till en av mina favoriter. Butternutpumpa! 
Mums! 
I lördags hade jag ingen matinspiration alls. Jag skulle göra linssoppa men både lök och potatis var slut...då såg jag butternutpumpan på bordet. Ahhh! Nu lilla pumpa är det dags! 

Mitt recept:
En butternutpumpa. Dela på mitten. Stanna upp och sug in den underbara färgen i sinnet.  Kärna ur och dela i större bitar. Skär bort skalet. Dela i småbitar. 
2 pressade vitlöksklyftor. Bryn dem i lite olja och salt i kastrullen. I med pumpabitarna och
1 liter vatten
2 ekologiska hönsbuljongstärningar (grönsaksbuljong funkar också om msn vill ha ett helt vegetariskt alternativ) 
1 tsk sambal oelek
Lite salt
1 burk ekologisk kokosmjölk 400 ml
Koka tills pumpan mjuknat och tillsätt
4-5 dl röda sköljda linser (tog inte mått på dem, börja med 4 dl och tillsätt mer om soppan blir för lös) 
Koka under omrörning tills linserna är klara. Klart! Den blev jättegod! 

(null)

Vi bjöd vänner till kolonilotten och tog soppan med i mattermos. Det finns ju ingenting som slår att äta utomhus i solen. Dessutom fanns där ätliga blommor som gurkört och ringblomma samt gräslök och kungsmynta till dekoration. 

(null)

(null)

Så tog vi med brödet som bakades på morgonen. Det blev en härlig stund i solen efter ogräsrensande! När det var dags för middag och jag skulle göra korvgryta frågade sonen om vi inte kunde äta mer linssoppa istället så den blev lyckad! 
Enkelt och gott från Heidi☀️