Heidis veganska brigadeiros!
(null)

Jag skulle göra brigadeiros. Det är en chokladkola från Brasilien baserad på kondenserad mjölk och kakao. Denna kola gör jag även alltid till jul. 
BRIGADEIROS...mmmmm! Alltså smaka på ordet! Bara ordet känns gott i munnen och då har du inte känt smaken ännu. Haha! Vänta ska du få se! 
Hur jag bekantade mig med dem var när jag funderade på om man verkligen behöver koka burken i flera timmar för att få karamelliserad mjölk. Det lät inte jättehälsosamt. Många konservburkar med lackad insida innehåller bispenol a som är ett hormonstörande ämne som frigör sig lättare i värme så koka en konservburk gick fetbort för mig. Burken stod där oöppnad och jag visste inte om insidans material men nyfikenheten hade vaknat. Dessutom hade jag ingen lust att koka en konservburk i flera timmar. Det lät jobbigt. Den borde ju gå att koka som vanligt. Hm...Jag googlade på: koka kondenserad mjölk..och där fann jag youtubeklipp på just brigadeiros! Så vansinnigt gott! 
Förra veckan köpte kondenserad mjölk....trodde jag! Läste inte så noga när jag beställde. Döm om min förvåning. Hur kunde jag missa att det stod kondenserad kokosmjölk! Men vad spännande! Wow! Inget socker i heller utan istället kokossirap. Bara kokosmjölk och kokossirap innehåller den. 
Vad tusan. Jag kör på! Coolt om det funkar. På burken står att man kan koka kola på den så då måste det bli grymma brigadeiros! 
Vanliga brigadeiros ska jag visa imorgon. 
Det här är den lättaste kolan du kan koka. 
Du behöver en tjockbottnad kastrull och en bra slev att röra med. Du rör flitigt (obs hela tiden) några minuter medans smeten tjocknar. Det går på några minuter. Låt svalna. Gärna i kylen mot slutet. Ta upp smeten med tesked och rulla till bollar. 
Här ser du hur konsistensen ska se ut. 

(null)

 Mina chokladbrigadeiros:
En burk kondenserad kokosmjölk
3 msk ekologisk rawkakao
2 nypor cayennepeppar 
Efter smeten kokat klart i med:
1 krm vaniljpulver
Kokos stt rulla i

(null)

Mina ingefärsbrigadeiros:
En burk kondenserad kokosmjölk
2  tsk ekologisk torkad ingefära i pulver
Kokos att rulla i

(null)

Sist kommer absoluta favoriten! 
Mina rålakritsbrigadeiros:
En burk kondenserad kokosmjölk
3 tsk rålakritspulver
Kokossocker att rulla i

(null)

Ja...vad ska jag säga? Svårt att sluta rulla! 
Men tre sorter fick allt räcka. Nu har vi nyttigare godis att bjuda på! Kul att ta fram till kaffet när ni vänner kommer på besök! 
Rulla, rulla, rulla. Svårt att sluta rulla. Tre sorter klara på ett nafs. 

Grymt goda blev de. 
En sak med hela handligen är att man ofta kan hitta på någonting positivt istället för att se på saker negativt. Istället för att lägga ner tid på att tjura över att det blev fel sorts mjölk i köpet uppfann jag just: veganska brigadeiros! 
Bra va? Testa nu dessa! 
Jättegott från Heidi